De gemeente bewaart akten van levensgebeurtenissen. Bijvoorbeeld van een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden. Op een afschrift staan alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand. Op een uittreksel staat een deel van de informatie uit de akte. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten alleen aanvragen bij de gemeente waar een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden heeft plaatsgevonden.

Akte of afschrift burgerlijke stand voor kinderen tot 18 jaar

Ouders kunnen ook voor kinderen tot 18 jaar een akte of afschrift burgerlijke stand aanvragen als zij allemaal op hetzelfde adres wonen.

Online aanvragen met DigiD

U betaalt via iDeal.

Indien u niet beschikt over een DigiD (bijv. als omdat u al langdurig in het buitenland verblijft) neemt u dan contact met ons op, wij adviseren u dan graag over de aanvraag.

Kosten

€ 13,40
 

Wat u moet doen

U vraagt een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Geef bij de aanvraag duidelijk aan waarvoor u het afschrift of uittreksel nodig hebt. Hebt u het afschrift nodig voor het buitenland? Geef dan aan dat u een internationaal afschrift wilt.

Nodig voor de aanvraag

Online aanvragen

  • uw DigiD inlogcode
  • uw gegevens om te internetbankieren

Persoonlijk afhalen

  • uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)

Voor persoonlijk afhalen kunt u online een afspraak maken.

Wilt u schriftelijk aanvragen, dient u het volgende mee te sturen:

  • kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief
  • u krijgt een factuur toegestuurd

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
  • wie de gemachtigde is aan wie u toestemming geeft het afschrift of uittreksel af te halen
  • uw handtekening op de brief
  • de handtekening van de gemachtigde

of u kunt gebruik maken van het machtigingsformulier.

De gemachtigde neemt deze brief mee naar het loket sámen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • het identiteitsbewijs van de gemachtigde
  • direct te betalen

Hoe lang het duurt

  • Vraagt u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de balie aan? Dan krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Vraagt u het online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het afschrift of het uittreksel per post aan u op.

Formulieren en documenten

Heeft u gevonden wat u zocht?