Steeds meer mensen worden slachtoffer van online criminaliteit. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om aan- en verkoopfraude, online identiteitsfraude of phishing. Hieronder leggen we een aantal vormen van digitale fraude uit.

WhatsAppfraude

Uw dochter stuurt u een appje met een ander telefoonnummer dan normaal: “Hoi mam, ik heb een nieuw telefoonnummer. Ik ben mijn telefoon kwijt en kan nu niet bij mijn geld. Kun je geld overmaken?” Ze dringt er op aan dat u snel geld overmaakt. Krijgt u zo’n soort appje van een bekende via een onbekend nummer? Dan moet er meteen een belletje gaan rinkelen. Dit is een vorm van Fraude die we WhatsAppfraude noemen. Maar dit vindt ook plaats via sms, e-mail of Snapchat. De oplichter gebruikt informatie van internet om u te overtuigen dat ze echt uw dochter, broer of goede vriend zijn.

Controleer altijd of de vraag van de juiste persoon komt:

  • Bel de persoon op het nummer dat bij u bekend is.
  • Stel persoonlijke vragen die alleen de bekende kan weten.
  • Ga na of het genoemde rekeningnummer inderdaad van de bekende is.
  • Belt de 'bekende' met een nieuw nummer? Google het telefoonnummer om te kijken of het al eerder is gebruikt voor fraude.

Meer informatie en tips vindt u op de website van de politie(externe link). Heeft u toch geld overgemaakt? Doe dan altijd aangifte(externe link)

Phishing

Bij phishing proberen criminelen u naar een valse website te lokken. Daar stelen ze uw gegevens of geld. Dit doen ze door u een e-mail of WhatsAppbericht te sturen met daarin een link naar de valse website. Vaak lijken de berichten van uw bank of ander bedrijf te komen. Maar het kan ook van een koper op bijvoorbeeld Marktplaats afkomen. De koper wil zogenaamd controleren of het opgegeven rekeningnummer echt is. Daarom stuurt hij een linkje voor een betaling van een (paar) cent. De link leidt naar een nep-website die sprekend lijkt op een echte website. Alleen het webadres wijkt af. Wie hier ‘inlogt’, stuurt de gegevens naar de cybercriminelen achter de nep-website. Lees hier hoe u phishing herkent en voorkomt(externe link).

Wat als ik slachtoffer ben geworden?

Aan- verkoopfraude

Bij aan- en verkoopfraude wordt u online opgelicht. Bij aankoopfraude koopt u online goederen en diensten, maar krijgt u die niet geleverd. Bij verkoopfraude levert u de goederen en diensten, maar krijgt u nooit betaald.

Tips voordat u online koopt of verkoopt

  • Haal het product zelf op bij de verkoper thuis en laat het niet opsturen.
  • Maak goede, duidelijke afspraken met de verkoper.
  • Betaal niet via een betaalverzoek van iemand die u niet kent. Maar gebruik van bijvoorbeeld de ‘gelijke-oversteek-mogelijkheid’ die Marktplaats biedt.
  • Nep webwinkels herkent u aan het internetadres die u in de browser ziet. Het adres begint met https:// en bevat een (groen) slotje.
  • Kijk via www.stopheling.nl(externe link) (of de app stopheling) of een aangeboden product als gestolen bij de politie geregistreerd staat. Voorkom heling en koop niets voor een prijs die te mooi is om waar te zijn.

Op de website van de politie(externe link) leest u wat u kunt doen om te voorkomen dat u hier mee te maken krijgt. Bent u toch slachtoffer van aankoop- of verkoopfraude? Doe dan aangifte bij de politie(externe link).

Helpdeskfraude

Bij helpdeskfraude doet iemand zich voor als helpdeskmedewerker van een (technisch) bedrijf. De crimineel vertelt u dat er problemen zijn met uw computer, account of bankrekening. Alleen door snelle maatregelen kan het probleem verholpen worden. Zo proberen ze om toegang te krijgen tot uw computer. Of om uw wachtwoorden of pincodes in handen te krijgen.

Wat als ik slachtoffer ben geworden?

  • Neem contact op met uw bank en vraag of ze verdachte transacties blokkeren of terugdraaien.
  • Doen de oplichters zich voor als Bol.com, Coolblue of een andere webshop? Laat hen dan ook weten wat er gebeurd is.
  • Doe aangifte(externe link) bij de politie.