Wijzigingen doorgeven uitkering (Wijzigingsformulier)

Ontvangt u een uitkering van de gemeente Lingewaard, zoals een uitkering Participatiewet, Ioaw of Ioaz? Dan heeft u de inlichtingenplicht. Daarmee bent u verplicht om wijzigingen in uw situatie zo snel mogelijk en op tijd aan ons door te geven. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan. Zoals het terugbetalen van geld. Of een boete. Wij helpen u graag om dit te voorkomen.
 

Wat wordt bedoeld met ‘een wijziging’?

Met een wijziging bedoelen wij een verandering in uw leven. 
Uw wijziging kan gaan over:

  • Uw persoonlijke gegevens
  • Uw woon- en leefsituatie
  • Kinderen/medebewoners
  • Uw inkomen (of dat van uw partner):
    • Starten of stoppen van werk, vrijwilligerswerk, studie of werken als zelfstandige
    • Veranderingen in (de hoogte van) uw inkomsten 
  • Vermogen van uzelf, uw partner, en/of inwonende minderjarige kinderen
  • Op vakantie in Nederland en/of verblijf in buitenland
    • U geeft vooraf aan ons door wanneer u van plan bent om te gaan
    • En u geeft achteraf direct aan ons wanneer u terug bent en hoelang u weg bent geweest.

Let op: U mag maximaal 28 dagen per kalenderjaar in het buitenland verblijven. Bent u langer dan 28 dagen in het buitenland? Dan stopt uw recht op uitkering.

Wanneer moet u de wijziging doorgeven?

U geeft de wijziging direct aan ons door. Geeft u de wijziging vóór de 20ste van de maand door? Dan kunnen we de wijziging nog meenemen voor de betaling van die maand.

Hoe geef ik een wijziging door?

U moet de wijziging doorgeven via een digitaal wijzigingsformulier. U kunt dit wijzigingsformulier hieronder invullen.

DigiDWijziging doorgeven met DigiD

eHerkenningWijziging doorgeven met eHerkenning

Zijn er geen wijzigingen in uw situatie?

Dan hoeft u niets te doen. Wij betalen uw uitkering dan uit op basis van de bij ons bekende informatie. Heeft u vragen of twijfelt u over het doorgeven van een wijziging? Neem dan contact met ons op.

Wijziging doorgeven voor een inwoner door een bewindvoerder

Bent u bewindvoerder van een van onze klanten met een uitkering? Dan kunt u wijzigingen doorgeven voor uw klanten.

Digitaal aanvragen met eHerkenning

Als bewindvoerder kunt u met eHerkenning wijzigingen doorgeven voor uw klanten: 

  1. Zorg ervoor dat u de bewijsstukken op uw computer heeft opgeslagen.
  2. Klik op de knop 'Digitaal aanvragen'.
  3. Log in met eHerkenning.

eHerkenningWijziging doorgeven met eHerkenning

Heeft u nog geen eHerkenning? Lees meer op de website van de Rechtspraak hoe u dit kunt regelen.

Besluit

Wij beoordelen uw doorgegeven wijziging. Als wij vragen aan u hebben, nemen wij contact met u op. U ontvangt hierover een bericht op het e-mailadres, dat u heeft doorgegeven op het wijzigingsformulier. In deze e-mail staat de vraag om in te loggen met uw eHerkenning om de vraag te beantwoorden in het wijzigingsformulier. 

Heeft u maandelijkse inkomsten?

  • De hoogte van uw inkomsten verandert niet:
    Wanneer uw inkomsten hetzelfde zijn als de vorige maand hoeft u dit niet op het wijzigingsformulier door te geven. Dan wordt dus hetzelfde bedrag aan inkomsten aangehouden als de vorige maand. Op basis daarvan wordt uw uitkering uitbetaald.
  • De hoogte van uw inkomsten verandert elke maand:
    Dan moet u dus elke maand het wijzigingsformulier invullen! Hiermee voorkomt u dat u te veel of te weinig uitkering krijgt.

Mogelijkheid tot het aan-of uitzetten van een ‘persoonlijke blokkade’

Wat is een persoonlijke blokkade?

Een persoonlijke blokkade blokkeert de betaling van de uitkering. Een blokkade houdt dus de betaling van uw uitkering tegen in afwachting van uw gegevens, zoals een loonstrook. Hiermee voorkomt u dat u te veel of te weinig uitkering ontvangt. U kunt deze blokkade zelf aan- of uitzetten.

Wanneer maak ik gebruik van een persoonlijke blokkade?

Bijvoorbeeld als u inkomen uit werk heeft dat iedere maand anders is. U ontvangt dan vaak de loonstrook pas in de maand erna. De blokkade zorgt ervoor dat wij pas gaan betalen als uw inkomen over die maand bekend is.

Hoe werkt deze persoonlijke blokkade? 

Stel u krijgt begin februari uw loonstrook over januari. Zodra u deze heeft ontvangen, vult u het wijzigingsformulier in en stuurt de loonstrook mee. Wij betalen dan zo snel mogelijk het juiste aanvullende bedrag over januari aan u uit.  

Hoe zet ik deze blokkade aan of uit?

Hieronder kunt u de blokkade aan- of uitzetten. Als u de blokkade op AAN heeft gezet, blijft deze AAN staan. U hoeft dit niet iedere maand aan te passen. Wilt u geen gebruik meer maken van de blokkade? Vul dan opnieuw het wijzigingsformulier in en zet dan een vinkje bij ‘blokkade UIT’.

Heeft u vragen over de persoonlijke blokkade?

Neem dan contact met ons op.

Hoe vult u dit formulier in?

  1. Druk op de knop 
  2. Log in met uw DigiD
  3. Vul de wijziging in
  4. Klik op verzenden

Vanaf uw mobiele telefoon met een internetverbinding, kunt u ook het formulier invullen. Bijlagen kunt u uploaden door deze te fotograferen, direct vanaf uw mobiele telefoon.

Heeft u een partner of voert u een gezamenlijke huishouding?

Dan moet u ook de wijzigingen van uw partner doorgeven.

Uw partner of de persoon met wie u de gezamenlijke huishouding voert, moet vervolgens ook inloggen en akkoord geven. Dit gaat als volgt:

  • U vult in uw digitale formulier het emailadres van uw partner in.
  • Uw partner ontvangt een e-mail met daarin de doorgegeven wijziging.
  •  Ook staat daarin een link.
  • Uw partner logt vervolgens in met Digid en geeft akkoord als alle gegevens correct zijn ingevuld.
  • Is uw partner niet akkoord of zijn er op- of aanmerkingen? Dan kan dat worden aangegeven.  

Let op: Geeft uw partner geen akkoord? Dan blokkeren wij uw uitkering en nemen contact met u (beiden) op.

U ontvangt een e-mail als wij een vraag aan u hebben

Wij beoordelen uw doorgegeven wijziging. Als wij vragen aan u hebben, nemen wij contact met u op. U ontvangt hierover een bericht op het e-mailadres, dat u heeft doorgegeven op het wijzigingsformulier. U kunt deze vraag beantwoorden door in de e-mail op ‘beantwoorden’ te klikken.

Uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP)

U kunt gebruik maken van uw persoonlijke internet pagina (PIP) “Mijn Lingewaard”. Deze pagina geeft u overzicht van uw aanvragen/meldingen (doorgegeven wijzigingen) die u bij de gemeente Lingewaard heeft gedaan
Kijk hier voor meer informatie en de handleiding

Hulp nodig?

Wilt u hulp bij het invullen, of wilt u dit graag met iemand samendoen? U kunt hiervoor contact opnemen met de volgende organisaties: 

Heeft u vragen? 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Lingewaard. Wij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch te bereiken op ons algemene nummer: (026) 326 01 11, of vul het online contactformulier in.