Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) verplicht in bepaalde gevallen een gebruiksmelding voordat een gebouw in gebruik genomen kan worden. Dit heeft te maken met brandveiligheid. Of u deze melding moet doen, hangt af van waarvoor het gebouw wordt gebruikt of van het aantal personen dat daarin tegelijk zal verblijven.

Wanneer een melding?

Via het Omgevingsloket kunt u met de “vergunningcheck” controleren of u een melding moet doen. Ook kunt u via het Omgevingsloket direct een melding invullen en versturen. Het doen van een gebruiksmelding is gratis.

Hoe het werkt

  • Doe minimaal 4 weken voor het in gebruik nemen van een gebouw de melding via het Omgevingsloket. Het is verboden een gebouw in gebruik te nemen als u dit niet heeft gedaan.
  • De verplichting voor het indienen van een gebruiksmelding is afhankelijk van de gebruiksfunctie van het gebouw en bij niet-woonfuncties van het aantal personen dat aanwezig is in het gebouw.
  • De gebruiksmelding moet zijn voorzien van een aantal gegevens en documenten, bijvoorbeeld plattegronden en informatie over de brandveiligheidsvoorzieningen (brandslaghaspels, vluchtroutes, etc.). Wat er moet worden ingediend staat in artikel 6.8 van het Besluit Bouwwerken leefomgeving.
  • De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van uw melding.
  • Als een gebruiksmelding verplicht is, kan de gemeente een maatwerkvoorschrift stellen met het oog op het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, brandgevaar en ongevallen bij brand. Aan de hierin genoemde voorschriften moet u zich houden.

Hoe lang het duurt

Uw melding en bijbehorende documenten moeten minimaal 4 weken voordat u het gebouw, bouwwerk of terrein gaat gebruiken, zijn ingediend.