Een infographic bestaat vaak uit afbeeldingen. Blinde of slechtziende bezoekers kunnen deze informatie niet tot zich nemen. Ook zoekmachines kunnen deze content niet indexeren. Bovendien zijn infographics vaak zo ingewikkeld en complex, dat ze ook voor mensen die goed kunnen zien niet duidelijk zijn. Een infographic is daarom meestal ongeschikt, sowieso voor online gebruik. Ga je toch een infographic ontwikkelen? Denk dan na over hoe je deze wilt gebruiken en houd rekening met het onderstaande. 

Kleurgebruik

Als informatie alleen wordt overgebracht door kleurverschillen, dan kan deze informatie mogelijk niet waargenomen worden door slechtziende of kleurenblinde bezoekers. Het is daarom van belang dat de informatie ook op een andere, niet-kleurafhankelijke manier wordt overgebracht.

Een legenda waarbij verschillende items alleen te herkennen zijn aan kleuren is dus niet goed. Gebruikers die niet (goed) kleur kunnen zien zullen problemen hebben om dit goed te gebruiken.

Daarbij moet voldoende contrast geboden worden tussen tekstkleur en achtergrondkleur, zodat de tekst goed gelezen kan worden door kleurenblinde of slechtziende bezoekers. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn.

De kern: een tekstueel alternatief

Elementen die niet uit tekst bestaan, zoals afbeeldingen, kun je toegankelijk maken door ze te voorzien van een tekstueel alternatief. Digitale tekst is de meest toegankelijke vorm van informatie. Met hulptechnologie kan tekst namelijk omgezet worden in alternatieve vormen van weergave. Voorleessoftware kan tekst bijvoorbeeld omzetten in synthetische spraak. Tekst kan ook vergroot worden of omgezet in braille.

Door afbeeldingen te voorzien van een tekstueel alternatief maak je ze dus toegankelijk voor bezoekers die de afbeeldingen niet kunnen zien. Ook zoekmachines zoals Google maken gebruik van tekstalternatieven bij het indexeren van websites.